נעים להכיר, אנחנו

תזמורת סימפונט רעננה

עומר מ ולבר

מאסטרו עומר מאיר ולבר

עומר מאיר ולבר התבסס כאחד מהמנצחים המובילים של היום, הן ברפרטואר האופראי הן ברפרטואר תזמורתי. בימים אלה הוא מכהן כמנהל המוסיקלי של האופרה של פלרמו, “תאטרו מאסימו”, ומזה שנים רבות מכהן גם כמנהלה המוסיקלי של תזמורת סימפונט רעננה. הוא יחל את כהונתו כמנהל המוסיקלי של האופרה של המבורג וכן כמנצח הראשי של התזמורת הפילהרמונית של המבורג החל מעונת 25-26. עומר מאיר ולבר מנצח בקביעות על תזמורת הגוונדהאוס מלייפציג, תזמורת האלפפילהרמוני של רדיו צפון גרמניה, התזמורת הרדיו הסימפונית השוודית, התזמורת הפילהרמונית של לונדון, התזמורת הסימפונית של רומא, התזמורת הסימפונית של ברמינגהם, שטאצקפל דרזדן, התזמורת הפילהרמונית הקאמרית הגרמנית מברמן, התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית של וינה, תזמורת הרדיו של ברלין ותזמורת טונהאלה מציריך, בין השאר.

לרגל העונה החדשה של תאטרו מאסימו בפלרמו, עומר מאיר ולבר הציג את “בני קפולט ובני מונטגיו” של בליני בהפקה חדשה של עידן כהן. הוא ינצח גם על “טריסטן ואיזולדה” של ואגנר בבימויו של דניאלה מנגיני. שיאי העונות האחרונות כוללים הפקות חדשות של “רקוויאם לקיסר”, יצירה משותפת לעומר מאיר ולבר ולמרקו גנדיני, המחברת בין “קיסר אטלנטיס” של ויקטור אולמן לבין הרקוויאם מאת מוצרט. כמו כן, “ערבית סיציליאנית” בהפקה של אמה דנטה ו”פרסיפל” מאת ואגנר בהפקתו של גרהם ויק. הודות ליצירתו החדשנית בתאטרו מאסימו, למשל הפקת “דמדומי החלומות” מינואר 2021, זיכתה את ולבר בפרס מיוחד מטעם איגוד המבקרים הלאומי של איטליה.

במהלך כהונתו כמנהל המוסיקלי של האופרה העממית של וינה, שהסתיימה לבקשתו בדצמבר 2023, ניצח ולבר על “יולנתה” ו”מפצח האגוזים” מאת צ’ייקובסקי בבימוי חדש מאת לוטה דה ביר. כמו כן ניצח על הפקות קיימות וביניהן “לה טרוויאטה”, “חליל הקסם” ו”סלומה” (חידוש להפקתה הקלאסית משנת 1992 של לוק בונדי). תחת שרביטו של עומר מאיר ולבר, תזמורת האופרה העממית הופיעה גם בפסטיבל המוסיקה בשלזוויג-הולנשטיין בטירת אסטרהזי באייזנשטט וכן הרחיבה את הופעותיה באולם הקונצרטהאוס בווינה, בין השאר ברקוויאם מאת ורדי.

הופעות האורח של עומר מאיר ולבר בעונת 23-24 כוללות את התזמורת הפילהרמונית הקאמרית הגרמנית בברמן, התזמורת הסימפונית של רומא, תזמורת הגוונדהאוס בלייפציג, תזמורת הרדיו הסימפונית של פראג, התזמורת הסימפונית של וינה, התזמורת הלאומית של צרפת ותזמורת האלפפילהרמוני של רדיו צפון גרמניה בהמבורג.

עת כיהן עומר מאיר ולבר כמנהל המוסיקלי של פסטיבל טוסקניני בפארמה בשנת 2023, הוא הציג מגוון של קונצרטים סימפונים וקאמריים ואף הביא את התזמורת הפילהרמונית ע”ש ארטורו טוסקניני לפסטיבל המוסיקה בדרזדן. במהלך השנה הראשונה לפסטיבל ב-2022 ניצח ולבר על גרסה קונצרטית של האופרה הנדירה של פוצ’יני, “לה וילי”.

בשנת 2022, פסטיבל המוסיקה בשלזוויג-הולנשטיין זיכה את עומר מאיר ולבר בתואר “אמן הדיוקן” של הפסטיבל. הוא הופיע על דוכן המנצחים וכן ניגן באקורדיון, צ’מבלו ופסנתר. ולבר הציג 14 קונצרטים מגוונים ויוצאי דופן תחת הכותרת “ידידות”. נוסף על הקונצרטים הקלאסיים עם תזמורת הפסטיבל ועם הבי-בי-סי פילהרמוניק, תוכנית הפסטיבל כללה גם מוסיקה קאמרית וערבי שנסונים, כמו גם רסיטל פסנתר בארבע ידיים. כפי שמעידה כותרת הפסטיבל, עומר מאיר ולבר הופיע עם נגן המנדולינה יקי ראובן, הפסנתרנים פאזיל סאי ודניאל צ’ובנו, הכנרת ורוניקה אברלה ונגן הקלרנית אלסיו ויקאריו, בין רבים אחרים.

בין ההקלטות שיצאו אור לאחרונה על גבי תקליטורים בניצוחו של עומר מאיר ולבר: “מנדולינה באולפן” עם יקי ראובן והסימפונייטה של לייפציג (נגנים מתזמורת הגוונדהאוס) בחברת “היפריון” (מאי 2022) וכן “שירי פופ” עם הצ’לן יאן פוגלר והבי-בי-סי פילהרמוניק בחברת “סוני”. על תקליטוריו הקודמים נמנים ההקלטה המשתפת הראשונה של ולבר והבי-בי-סי פילהרמוניק ובה יצירות מאת פאול בן-חיים (“צ’נדוס”), “אל תתאבלו עליי עוד” של טאוורנר עם סטיבן איסרליס ותזמורת פילהרמוניה (“היפריון”) וכן כותרי די-וי-די: “פרסיפל” (“יוניטל”/C-Major), “בני קפולט ובני מונטגיו” מאת בליני (“נקסוס”) “מאדאם בטרפליי” (“אופוס ארטה”), “מפיסטופלה” מאת בואיטו (“יוניטל”), “אאידה” (“בל אייר קלאסיק”) ו”ייבגני אונייגין” מאת צ’ייקובסקי (“יוניטל”).

בסתיו 2019 יצא לאור רומן הבכורה מאת עומר מאיר ולבר, “ארבע פעמים התעלף חיים בירקנר” (הוצאת ברלין). הרומן נכתב במקורו בשפה העברית ואף פורסם ביולי 2023 בשפת האם של ולבר בהוצאת “קרן”. הודות לשבחי המבקרים, יצא הרומן גם באיטלקית בהוצאת “סלריו” (2021) ובצרפתית בהוצאת “סו סול” (2022). הרומן מתאר את סיפורו של חיים בירקנר, אדם מותש ושבור שבתו מאלצת אותו להתמודד עם החיים בפעם האחרונה.

באביב 2017 יצא לאור ספרו “פחד, סיכון ואהבה – רגעים עם מוצרט”, אותו כתב יחד עם הסופרת והעיתונאית הגרמנייה אינגה קלופפר. בספר זה משתף ולבר את תובנותיו האישיות לגבי הרגשות האוניברסליים הבאים לידי ביטוי בשלוש האופרות שחיברו יחדיו מוצרט ודה פונטה, “כך עושות כולן”, “נישואי פיגרו”, ו”דון ג’ובני”.

על הופעות הבכורה של עומר מאיר ולבר בשנים האחרונות נמנות הופעותיו עם התזמורת הסימפונית של בוסטון ותזמורת הרדיו הסימפונית של פראג בשנת 2023. באוגוסט 2021 הופיע ולבר לראשונה בפסטיבל ברגנץ עם יצירות מאת אייבס וברוקנר וכן בקונצ’רטו לאבוב מאת שטראוס, יחד עם רמון אורטגה קוורו והתזמורת הסימפונית של וינה. בנובמבר 2019 הופיע לראשונה עם הפילהרמונית של מינכן בבכורה עולמית ליצירתו של אייל אדלר, עם הבי-בי-סי פילהרמוניק ביצירות מאת מוצרט, היידן ובן-חיים בפסטיבל הפרומס שנערך ביולי 2019, וכן במטרופוליטן אופרה שבניו יורק ב”כרמן” מאת ביזה באוקטובר 2018. בקיץ 2018 הוא ניצח בגליינבורן על הופעת הבכורה בפסטיבל של “מאדאם בטרפליי” מאת פוצ’יני (יצא בבלו-ריי ב”אופוס ארטה” בשנת 2019). ולבר הופיע לראשונה בפסטיבל זה עם התזמורת הפילהרמונית של לונדון בהפקה של “ייבגני אונייגין”. במארס 2017 ניצח ולבר על הבכורה של “אנדראה שנייה” מאת ג’ורדנו באופרה הממלכתית של בוואריה, שם ניצח לפני כן על הפקה חדשה של “מפיסטופלה” ב-2015 (די-וי-די ב”יוניטל”, 2016). בנובמבר 2016 ניצח ולבר על תזמורת השטאצקפל דרזדן בבכורה העולמית לאורטוריה של סופיה גובאידולינה, “על אהבה ושנאה”.

שיתוף הפעולה הממושך של עומר מאיר ולבר עם האופרה של דרזדן הגיע לשיאו במינויו לתפקיד מנצח אורח ראשי בין השנים 2018-2022. ולבר זכה גם בפרס רודי הויסלר על תרומתו לפיתוח בית האופרה. עוד בשנת 2010 ניצח על הפקות חדשות וקיימות של “אאידה”, “אריאדנה בנקסוס”, “דפנה” טרילוגיית דה-פונטה של מוצרט, “חליל הקסם”, “לה גראן מאקאבר”, “גונטרם”, מאדאם בטרפליי”, “נבוקו”, “אביר הוורד”, “סלומה” ו”טנהויזר”. הוא הופיע גם בקונצרטים סימפוניים עם תזמורת השטאצקפל דרזדן.

במסגרת כהונתו כמנצח הראשי של הבי-בי-סי פילהרמוניק, השיג עומר מאיר ולבר כמה שיאים בולטים וביניהם קונצרטים בפסטיבל הבי-בי-סי פרומס, באולם ברידג’ווטר וכן קונצרטים בפסטיבל המוסיקה בשלזוויג-הולנשטיין. ולבר השיק גם סדרת שיחות בווידאו עם הבי-בי-סי בשם “חדר המוסיקה”. הסדרה הראשונה התמקדה בתשע הסימפוניות של בטהובן (2020) והעונה השנייה התמקדה בפאול בן-חיים (“חדר המוסיקה: לגלות את בן-חיים”).

עומר מאיר ולבר כיהן כמנהל המוסיקלי של היכל האמנויות ע”ש המלכה סופיה שבוולנסיה משנת 2010 עד 2014 והוביל הן קונצרטים סימפוניים הן הופעות אופראיות וביניהן “ייבגני אונייגין”, שיצאה לאור בדי-וי-די בחברת C Major. הוא ניצח על שלישיית האופרות האלמותיות של ורדי – “לה טרוויאטה”, “ריגולטו” ו”הטרובדור” – בפסטיבל וינה בין השנים 2011-2013.

בין השנים 2008 ו-2010 שימש עומר מאיר ולבר כעוזר מוסיקלי לדניאל ברנבוים הן באופרה של ברלין הן בלה סקאלה שבמילנו. הוא הוביל את אנסמבל הלה סקאלה בהופעה של “אאידה” בישראל, שזכתה לשבחי הביקורת. בשנת 2010 החליף את סייג’י אוזווה וניצח על “סלומה” מאת שטראוס בפסטיבל סאיטו קינן שבמצומוטו

קשריו הקרובים של עומר מאיר ולבר למולדתו ישראל ניכרים היטב בשיתוף הפעולה שלו עם תזמורת סימפונט רעננה, שהוא מכהן כמנהלה המוסיקלי מאז שנת 2009. התזמורת מקדישה את פועלה לפיתוח המסורות השונות במוסיקה היהודית וכן לקידום מוסיקה ישראלית בת-זמננו. התזמורת אוצרת מיזמים לחינוך מוסיקלי המגיעים ליותר מ-70,000 ילדים מדי שנה. זה למעלה מעשור משמש ולבר כמנצח אורח ראשי באופרה הישראלית, שם ניצח בין השאר על הופעות של “כוחו של גורל” מאת ורדי, “טורנדוט” ו”מאדאם בטרפליי” מאת פוצ’יני, “שיקוי האהבה” של דוניצטי, “חליל הקסם” של מוצרט, “פאוסט” של גונו ו”השועלה הערמומית” של ינצ’ק. הוא ערך את הופעת הבכורה שלו עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בשנת 2007 ובשנת 2016 ניצח על התזמורת במסגרת פסטיבל המוסיקה בדרזדן.

ולבר משמש גם כשגריר של רצון טוב בעמותה “הצל לבו של ילד”, ארגון בינלאומי שלא למטרות רווח שבסיסו בישראל, המספק טיפולים רפואיים וניתוחי לב מצילי חיים. בנוסף, משתף ולבר פעולה עם ארגונים שונים דרך תוכניות קירוב ומטפח את הדור הבא של מנצחים באמצעות הרצאות חינוכיות.

ולבר נולד בבאר שבע ב-1981 והחל ללמוד נגינה באקורדיון ובפסנתר בגיל חמש ובגיל תשע החל ללמוד אצל טניה טלר והמשיך אצל מיכאל וולפה עד 2004. הוא השלים את לימודיו בקונסרבטוריון באר שבע ב-1999 וזכה במלגה מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל, בעזרתה למד ניצוח והלחנה באקדמיה למוסיקה בירושלים בשנים 2000-2008 אצל יבגני צירלין ומנדי רודן. היצירות שהלחין ולבר בוצעו ושודרו בתחנות רדיו, הן בישראל הן ברחבי העולם.

עומר מאיר ולבר מנגן על אקורדיון מדגם “פולאריס” שבנה במיוחד עבורו בונה האקורדיונים האיטלקי “פיג’יני”.