ארבעה יסודות מרכיבים את העולם: אדמה, מים אויר ואש ובסדר הזה מלמטה עד למעלה. אמונה זו רווחה במשך מאות שנים בפילוסופיה, באמונות הבסיסיות שמצאו את ביטוין ברישומים ובציורים שונים; כל זאת בניסיון להבין את סוד המבנה של המקום בו אנו חיים. מתוך ארבעת היסודות, שלושת הראשונים הם לכאורה נתונים, אדמה, מים ואוויר היו כאן מאז ומתמיד והם אינם בשליטת האדם, הם מקורות מחיה והיצורים החיים צורכים אותם למחייתם. האש תופסת מקום מיוחד. היא מתחילה כמתת מספירות אחרות. מהרגע שניתנה לבני האדם יש לשמור עליה ומכאן למשל "אש התמיד" והכוהנים או הכוהנות שנצטוו לשמור לבל תכבה. סיפורי אש קיימים במיתולוגיות שונות, בזו היוונית למשל נענש בן האלים פרומתיאוס שברא את האדם ואחר כך גילה לבני האדם את סוד יצירת האש.
פולחן אש או אש התמיד מלווה אמונות רבות. על האש יש לשמור כי היא מקור החיוניות של היצורים החיים. אש הייתה גם היסוד היחיד שהאדם למד ליצור בעצמו. מכאן ואילך ברור מקומה של האש במערכי מחשבה שונים. באסטרולוגיה הנסמכת על ארבעת היסודות, למשל, ישנה חלוקה בין בני המזלות לקבוצות המזוהות עם ארבעת היסודות. בני המזלות טלה, אריה וקשת שהם מזלות האש, הם החוקרים, המחפשים, המגלים ודומיהם.
אלו האסוציאציות שמעלה ערב חג המדורות הלא הוא ל"ג בעומר. מבחינתנו זהו בהחלט מועד מתאים לבדוק את נוכחותה של האש בעולם המוסיקה הקלאסית. כדוגמא מובהקת, לאש מקום של קבע בטקסט של ה'רקוויאם', תפילת האשכבה הקתולית. בפרק "זכור נא" Recordare המתפלל מקווה שלא יבער באש הנצח "אך אתה הטוב, הראֵני חסדךָ לבל אבער באש עד נצח" Ne perenni cremer igne. הטקסט הזה נמצא ברקוויאמים בפרק השני ה Dies Irae (יום הזעם). מסע האזנה לרקוויאמים השונים שבהם מלחינים שונים מתייחסים לאש, הוא חוויה מומלצת החל במוצרט, דרך ברליוז, ורדי פולנק ורבים אחרים.
כותב המאמר: יוסי שיפמן