"נס חנוכה" של ג'ורג' פרדריק

האורטוריה "יהודה המכבי" ניצבת בצומת שבו מצטלבות תולדות אנגליה וההיסטוריה הפרטית של הנדל.  1745 היתה שנה קשה להנדל ולאנגליה. הנדל איבד את הפופולריות שלו, אוהבי האופרות שלו לא אהבו את האורטוריות שלו, מעריציו הרבים החלו לגלות חוסר עניין ביצירותיו ולכן הצטמצם מספר המאזינים שבאו לקונצרטים שלו. סדרת  הקונצרטים השנתית שלו הצטמצמה מ-24 ל-16 בלבד. נסיון לשמור על מספר המופעים המקורי היה מסתיים בפשיטת רגל. הנדל היה די מדוכא מן המצב החדש. בקיץ של אותה שנה לקה הנדל בבריאותו ויצא אל הכפר כדי להחלים.

הדרמה שהתרחשה במדינה באותה עת היתה חריפה פי כמה. שליטי אנגליה של תחילת המאה ה-18  נסו בכל דרך לבסס שלטון אנגליקני במדינה. שיאם של תהליכים  היה ה"מהפכה המפוארה" שבעקבותיה הוכרז הנסיך וילם מאורנז' למלך האנגלים וג'יימס השני, הקתולי ברח לצרפת. בעקבות המהפכה, אישר המלך את "הכרזת הזכויות",  ובה נקבע מפורשות שקתולי לא יוכל למלוך באנגליה.  הסקוטים הקתולים  בראשות צאצאי המלך ג'יימס השני ניסו להשתלט על הממלכה. נסיון ראשון בשנת 1715 נכשל. בינתיים היו אנגליה וסקוטלנד למדינה אחת, הממלכה המאוחדת, פעולה שצמצמה לכאורה את יכולת המורדים. למרות זאת בשנת 1745 נחת צ'רלס אדוארד, בנו של ג'יימס השני, בראש צבא מורדים באיים ההברידיים והצליח להתקדם בתוך סקוטלנד. התזמון היה מעולה, המלך ג'ורג' השני שהה בגרמניה, הצבא האנגלי היה בהולנד והמורדים התקדמו לתוך אנגליה. לאחר שהמורדים לא נהנו מתמיכת התושבים ומקורות האספקה שלהם התדלדלו, הגיע למקום הצבא האנגלי בפיקודו של דוכס קמברלנד. בקרב קשה ואכזרי ליד קלודן בסקוטלנד, הובסו המורדים  ומעמדו של בית האנובר בבריטניה הובטח.

באותו זמן  הנדל מנסה להחלים מן המשבר הנפשי שבו היה נתון. הוא  החל לחבר את "יהודה המכבי", אבל לא סיים את חיבור היצירה. הוא היה עסוק בהכנת אורטוריות, לקראת סדרת קונצרטים בפברואר 1746., הכנות שכללו מִחזור של קטעים מיצירות מוקדמות. רק לאחר הנצחון הסופי בקרב קלודן  השתכנע הנדל שהגיע הזמן לאורטוריית נצחון. הוא שב אל הפרטיטורה של "יהודה המכבי",  והמשיך לעבוד על היצירה במשך חדשי האביב ותחילת הקיץ ובאוגוסט היתה היצירה מוכנה.  

את עונת הקונצרטים החדשה של 1747, פתח הנדל כאשר הוא מוותר על  שיטת המנויים ופתח את אולם הקונצרטים למכירה חפשית של כרטיסים. "יהודה המכבי" בוצעה לראשונה ב-1 באפריל, בהצלחה עצומה.  כיסו של הנדל התמלא מחדש בכסף. לאחר הפעם השלישית שבה הועלתה האורטוריה, רשם הנדל לעצמו רווח נקי (לאחר תשלומים לכל המשתתפים) של 250 ליש"ט. ובעונה הבאה  הרוויח 800 ליש"ט משש הופעות. נצחונו של הנדל לא היה  כלכלי בלבד, היו לו השלכות פוליטיות וחברתיות. חברתית, זו היתה הפעם הראשונה שבני המעמד הבינוני יכלו להיות נוכחים בקונצרטים יחד עם המעמדות העליונים של החברה הבריטית. פוליטית, נחתה היצירה בזמן הנכון לאחד את כל הפלגים פוליטיים באנגליה שכולם – להוציא כמובן את המיעוט, שתמך במורדים היעקוביטים (מי שרצו להשיב את ג'יימס (יעקב) השני מלך סקוטלנד לכס השלטון) העריצו את הדוכס מקמברלנד, המצביא שהביא את הניצחון והתגאו בהשוואה בינו לבין יהודה המכבי.

ועוד הערה על "הבה נרימה"  –  האורטוריה יהודה המכבי נפתחת עם מותו של מתתיהו, כניסתו של שמעון בנו הבא לעודד את העם, היא נקודת המפנה שבעקבותיה מוזמן יהודה המכבי לעמוד בראש המורדים בשליט הזר.  בהמשך האורטוריה אנו מדווחים על קרבות המכבים נגד אפולוניוס וסרון  שמסתיימים בנציחון היוונים.  קרבות כנגד גורגיאס שליחו של אנטיוכוס., בייחוד באמוס התכנסות בבית המקדש, הודיה למרומים  ובעקבות המידע על נצחון יהודה בקרב באמאוס מבססים את מעמדו של יהודה. במהלך תפילות ההודיה מתקבל ידיעה חדשה רומא, הכוח העולה, מבטיחה לעם היושב בציון הגנה מפני התקפות עתידיות. עד כמה שוות ההבטחות האלה אנחנו יודעים.  פרק המקהלה המפורסם "הנה הוא בא" או "הבה נרימה" לא נכלל בנוסח המקורי של האורטוריה. הוא היה חלק  באורטוריה "יהושע". כאשר הנדל ראה את התלהבות הקהל מפרק המקהלה, הוא העביר אותו מן האורטוריה הפחות פופולרית וקבע את מקומו לעד  ב"יהודה המכבי".

כותב המאמר: יוסי שיפמן

איור: גוסטב דורה

נשמח אם תשתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
X