חינוך וקהילה

תזמורת סימפונט רעננה

להרגיש את הצלילים

לתזמורת סימפונט רעננה קונצרט ייחודי להנגשת לקויי שמיעה למוסיקה. 

היצירה הנבחרת היא "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי. 

הקונצרט מהווה נדבך נוסף בדרך לגישור בין אוכלוסיית השומעים ואוכלוסיית לקויי השמיעה. 

סוג של העשרה בערכים של כבוד הדדי, קבלת השונה והבנת עולם לקויי השמיעה, תוך שילוב חוויה אמנותית, מהנה ומותאמת.

החוויה היא רב חושית: גם ילדים לקויי שמיעה יכולים ליהנות מקונצרט קלאסי.

כל זאת באמצעות בלוני חישה (כאמצעי חישה ויברוטקטיליים), המחזת הצלילים ע"י שחקן (אשר יחליף דמויות מסיפור היצירה ויציגן באמצעות פנטומימה), בובות ש'יקומו לתחייה' על הבמה וכן תרגום סימולטני לשפת הסימנים. 

כהכנה לקונצרט, נערכת פעילות משותפת לכיתת ילדים שומעים יחד עם כיתת ילדים כבדי שמיעה בטרם כניסתם לקונצרט עם מעגל מתופפים במשכן הסימפונט.

בנוסף, מחולקות לילדים ערכות הסברה הקלטות של היצירות שיושמעו, הסבר על כלי התזמורת השונים ומהות הצלילים. זאת, במטרה לאפשר להם ליהנות מחומר מוכר ונגיש.

נוגעים בצלילים עם בטהובן

מופע מונגש המותאם לילדים עם אוטיזם

היוזמה המוזיקלית

'נוגעים בצלילים עם בטהובן' היא הצגה מוזיקלית זוכת פרס נגישות ישראל לשנת 2018. ההצגה נוצרה כמחווה לילדים כבדי שמיעה, בהשראת סיפור חייו של המלחין בטהובן, שלמרות חירשותו המשיך לכתוב יצירות מופת. המופע פורץ הדרך מאפשר הנגשה חדשה של מוזיקה, במראה ובמגע, תוך שימוש בטכנולוגיה ייחודית שפותחה עבור המופע. תדרי הנגינה של התזמורת (30 נגנים) מעובדים בזמן אמת והילדים רואים כיצד חול ומים משנים את צורתם בהתאם לצליל ואף מרגישים את המוזיקה בקצות האצבעות דרך מים רוטטים. המחזה הוא סיפור על חברות, על הנאה מהשונה, ועל יכולת הרוח האנושית לגבור על מגבלות הגוף.

המופע בוצע ברחבי הארץ, מיגור ועד באר שבע עם התזמורות – הקאמרית הישראלית וסימפונט רעננה, ובשיתוף עם ארגונים לכבדי שמיעה (כמו מיח"א ובקול). המופע בוצע לקהלים מעורבים של ילדים שומעים וכבדי-שמיעה. אלפי ילדים צפו במופע ועסקו בנושא החירשות ממקום של העצמה ומסוגלות (ולא נזקקות או רחמים). 

אנו מתאימים את 'נוגעים בצלילים עם בטהובן' כך שיהיה מונגש גם לילדים על הרצף האוטיסטי, תוך התחשבות בצרכיהם המיוחדים.

הפרויקט כולל התאמת טכנולוגיית ההנגשה לצרכי המופע; התאמת סביבת ההופעה (כדוגמת חדר שקט אליו ניתן לצאת בסמוך לאולם), התאמת עוצמת המוזיקה והתאורה; ביצוע פיילוט על קבוצת מיקוד. תהליך הפיתוח וההתאמה מלווה ע"י מומחים בחינוך מיוחד ותרפיה במוסיקה בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

לאור ההצלחה של "נוגעים בצלילים עם בטהובן" אנו מעוניינים להמשיך וליישם את החזון של יצירת חוויה משותפת לקהל מעורב של ילדים עם מוגבלויות וילדים ללא מוגבלויות, ובכך לקרב ביניהם. ילדים על הספקטורום האוטיסטי זכאים להיות חלק מהעולם החברתי והתרבותי. נגישות היא מרכיב חשוב במימוש שוויון ושילוב בחברה, וזו מטרה ראויה בעיננו. אומנות יכולה לשנות מציאות.

האתגר החברתי תרבותי

כיום, חיים בישראל אלפי ילדים על הספקטרום האוטיסטי המבקשים להיות חלק מהעולם התרבותי ככל בני גילם. צרכיו של ילד עם אוטיזם הם כשל ילד שאינו אוטיסט. יש לאפשר לו להשתייך ולממש את עצמו ולמנוע ממנו, ככל הניתן, ניתוק תקשורתי, חסכים חברתיים ותרבותיים. אצל ילדים עם אוטיזם קיימת רגישות גבוהה לגירויים (צליל ורעש, אור ותנועה, מגע וכו') וקשיי הסתגלות למצבים חדשים ומקומות שאינם מוכרים להם. לכן, הליכה לקונצרט הכוללת ישיבה באולם צפוף ורועש, חשיפה לתאורה עוצמתית ומוסיקה חזקה, מהווה חוויה קשה, מציפה ואף בלתי אפשרית עבורם. כך שהורים רבים נמנעים מלקחת את ילדיהם להופעות תרבות. 

בעולם המודעות לנושא הולכת ועולה וגופי תרבות שונים יוזמים פתרונות. בברודווי לדוגמא, מציגים הצגות מותאמות. אחת לשנה מתקיים חודש המודעות לאוטיזם, ובלינקולן סנטר בניו יורק מקיימים פסטיבל של הצגות המותאמות לילדים על הספקטרום.