קולטורבונד - Kulturbund

קולטורבונד 1933-1941

בניצוחו של פרופ' נעם שריף, חתן פרס ישראל

יוזם וסולן, הצ'לן, פרופ' הלל צרי

אורח מיוחד-הכנר יוג'ין דרוקר, מייסד רביעיית אמרסון ארה"ב (זוכת תשעת פרסי הגראמי)

31.5.2015

מוזיאון תל אביב לאמנות

19:00 פאנל: בהנחייתו של דוד ויצטום

בהשתתפות פרופ' שולמית וולקוב,יורם בן זאב, שגריר ישראל בגרמניה לשעבר,

המנצח והמלחין דורון סלומון, בנו של הקרנן הורסט סלומון

20:00 קונצרט קאמרי

21:20 קונצרט סימפוני

בהשתתפות

נתאי צרי-ויולה, ארנון ארז- פסנתר, גילי רדיין שדה- כינור, נעמי שחם-קונטרבס, דניאלה סקורקה-סופרן

קונצרט קאמרי

בטהובן: שלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו, בסי במול מז'ור, אופ. 97 ("הארכידוכס") *יבוצע בקונצרט הקאמרי במשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה בלבד

טוך: סרנדה (שפיצווויג) לשני כינורות וויולה, אופ. 25

--

י.שנברג: שירים מתוך מחזור שירים עבריים

שוברט: חמישיית פסנתר "דג השמך" בלה מז'ור D-667

קונצרט סימפוני

ברוך: "כל נדרי", אופ. 47

ברהמס: קונצ'רטו לכינור ברה מז'ור, אופ. 77

--

בטהובן: סימפוניה מס' 7 בלה מז'ור, אופ. 92 *יבוצע בקונצרט הקאמרי במשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה בלבד

28.5.2015

המשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה

20:30 פאנל וקונצרט סימפוני

הפאנל בהנחייתו של דוד ויצטום

בהשתתפות פרופ' שולמית וולקוב, פרופ' נעם שריף

The Judischer Kulturbund 1933-1941

Tel Aviv Museum of Art, Recanati Hall

19:00 Panel Salutation by Mrs. Colette Avital, Chairwoman of the head Center of Organizations of Holocaust Survivors in Israel.

A Panel hosted by David Witzthum

With Prof. Shulamit Volkov, Yoram Ben-Zeev, former Israeli Ambassador to Germany, Conductor & Composer Doron Salomon, son of first Horn, Horst Salomon.

20:00 Chamber Concert

21:20 Symphonic Concert

Raanana Music & Arts Center

20:30 Panel & a Symphonic Concert

A Panel hosted by David Witzthum

With Prof. Shulamit Volkov, Prof. Noam Sheriff

Conductor: Prof. Noam Sheriff, Israel Prize winner 2011

Artistic Director, Cellist, Prof. Hillel Zori

Special guest: Violinist Eugene Drucker, founding member of the Grammy Award winning, Emerson String Quartet, USA

Nitai Zori – Viola

Arnon Erez - Piano

Gili Radian-Sade - Violin

Naomi Shaham - Double-bass

Daniela Skorka – Soprano

Chamber Concert

Beethoven: Piano Trio in B-flat major, Op. 97, “Archduke” *Chamber Cocert in Raanana only

Toch: Serenade (Spitzweg) for Two Violins and Viola, Op. 25

---

J. Schoenberg: Hebrew Folk Songs

Schubert: Trout Quintet

Symphonic Concert

Bruch: "Kol Nidrei", Op. 47

Brahms: Violin Concerto in D Major, Op. 77 Symphonic Cocert in Raanana only

----

Beethoven: Symphony No. 7 in A Major, Op. 92

 

 

 

הקונצרט והיצירות שנבחרו יביאו את סיפורה של התקופה בה השתלבו נגני ה kulturbund בגרמניה, הקונצרטים, ההצלחה, הטרגדיה והמשך דרכם האומנותית. במטרה להעביר את תרומתם האדירה לתרבות הכלל עולמית.

בשילוב פאנל חי, קונצרט קאמרי וקונצרט סימפוני.

בניצוחו של פרופ' נעם שריף, חתן פרס ישראל, הלל צרי בצ'לו והכנר יוג'ין דרוקר מרביעיית אמרסון, זוכת פרסי הגראמי

 

מדברי הוגה ויוזם הרעיון, פרופסור הלל צרי:

לפני מספר שנים העניק לי במתנה הצ'לן והמורה הדגול, חבר רביעיית ג'וליארד וידידי ג'ואל קרוסניק, את הספר "The Inextinguishable Symphony" מאת מרטין גולדשמידט. ספר זה מספר את סיפורו של הקולטורבונד בגרמניה, בין השנים 1933 ל1939, מבעד לעדשה של בני משפחה יהודית – משפחת הסופר.

ככל שהעמקתי בקריאת הספר הבנתי שנפרש בפני אחד האירועים התרבותיים הדרמטיים ביותר של העם היהודי בעת החדשה!

לא תהיה זאת טעות לטעון שהקולטור-בונד היה בעצם ה"אבטיפוס" של היודראנט היהודי. זו פעם ראשונה שהיהודים, תחת מטריה נאצית, מפקודה אך גם מתוך נאיביות נשגבת מכל בינה, מתארגנים כדי לתת אמנם מענה לצרכים התרבותיים של הקהילה היהודית המוחרמת, אך למעשה גם כדי לספק שירותי אדמיניסטרציה מעולים למשטר הנאצי לקראת כליה עתידית. מעין תוכנית על של מנגנון השמדה עצמית מבלי דעת, שנגע בכל תחומי העיסוק התרבותי – תיאטרון, מחול, ספרות וכמובן מוסיקה.

 

הסופר מאיר מוהר, בסיפורו "צער" מתוך ספרו "מלקוש" (ספרית תרמיל 1972) כותב:

"ואולם פנים חדשות של צער, חדשות לגמרי, ראיתי אחר כך אצל יהודי גרמניה. זה היה צער קלאסי, נעלה מאד, מסוג אחר לגמרי. כאשר השלטון ההיטלרי הטיל עליהם, על יהודי גרמניה, לייסד את ה"קולטורבונד" ואת התזמורת הפילהרמונית כדי להסוות את מעשי הרצח שלו כלפי העולם האירופי. ויהדות אנוסה זו סברה וקיבלה: הציגה הצגות תיאטרליות, שנגזרו עליה, ערכה נשפי-מוזיקה על פי פקודה מגבוה, כדי לרמות את העולם הגדול. וישראל שבגרמניה, העמיד פנים של תרבות, של אמנות ושל מוזיקה, ככל שהוכתב לו על ידי הנאצים ויהודי-אשכנז שמרו בכל זאת על צלם-אלוהים שבפניהם, גאים ושלווים כלפי חוץ היו באים להצגות, לקונצרטים, בשעה שהלב היה רותח, שותת דם בפנים". 

                                                                                                                                              

אין זאת אלא שעל דרמה אנושית/תרבותית כזו יש להאיר בזרקור רב עוצמה! כיוון שבמוסיקה עסקינן, ידעתי שהכתובת בארץ היא לא אחרת מאשר הגב' אורית פוגל. למותר לציין שייסודה של תזמורת סימפונט רעננה בראשותה של המנכ"ל אורית פוגל הייתה למעשה מפעל ציוני ייחודי. בהכירי את הגב' פוגל ורוחה ה"הוברמנית", ברור לי עד כמה היא מזוהה עם רעיון התקומה הפיזית/תרבותית של המדינה, ולכן ידעתי שתהא זו היא כמנכ"ל התזמורת, שתושיט לא רק יד אלא את כל מאודה להצדעה לקולטורבונד היהודי בגרמניה.

על כך תודתי העמוקה לתזמורת סימפונט רעננה ולעומדת בראשה אורית פוגל!

 

פרופסור הלל צרי

 

Jüdischer Kulturbund

בשנת 1933 נוסדה "אגודת התרבות של היהודים הגרמנים", מסגרת תרבותית של יהודים כתגובה לנידויים של יהודי גרמניה ממרבית הארגונים והאירועים ציבוריים.

התוכנית אושרה על ידי המשטר החדש וכאחראי עליה מונה "המזכיר הכללי של מחלקת התרבות של הרייך, מפקד בריגאדה ב-SS בשם הנס הינקל .(Hans Hinkel) מטעם היהודים נתמנה בראש האגודה ד"ר קורט זינגר (1885- 1944) רופא וחוקר נוירולוג, מוסיקולוג ומנצח, ומשנת 1927 עד פיטוריו, מנהל האופרה העירונית של ברלין בשָרְלוטֶנְבורג. הצורך באגודת תרבות יהודית היה הדדי אם כי מסיבות מנוגדות. מרגוט, בתו של ד"ר זינגר כתבה לאחר שנים: "אבי אהב כל כך את ה'קולטורבונד', את חייו בברלין, את התרבות הגרמנית. היהודים הגרמנים של רפובליקת וויימר היו יותר גרמנים מאשר יהודים, מחוברים לתרבות הגרמנית, שום כוח שבעולם לא יכול היה להפריד אותם ממנה, אפילו לא הנאצים." לנאצים פתר ה'קולטורבנד' שלוש בעיות במכה אחת: מימוש "מדיניות של תיאטרון נקי מיהודים" (Eeine Judenreine Theaterpolitik),  מניעת הצורך לשלם דמי אבטלה לאמנים היהודים המפוטרים ויצירת פעילות תרבותית של יהודים עבור יהודים - הוכחה לעולם החיצוני שלא מתקיימת רדיפת יהודים.

מ1933-1941, הקולטורבונד, מנה אלפי חברים בשיאו, שהופיעו ב -42 אולמות ברחבי גרמניה. כאשר ה- Kulturbund נסגר, חלק מהחברים הגרו או ירדו למחתרת; רובם נשלחו למחנות.

זו היא דוגמא מצוינת לכוחה של המוסיקה, עמידותה של הרוח האנושית, והרצון לשרוד.

קיים חוט מקשר בין פעילות הארגון בזמן השלטון הנאצי לחיים שאחרי:

• בשנת 1936, מר הנס וילהלם שטיינברג פעל כמנצח התזמורת של הקולטורבונד. מר שטיינברג נסע בהמשך למוסקבה ובסופו של דבר לתל אביב כדי לנהל את "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית" שהוקמה אז (על ידי הכנר ברוניסלב הוברמן), הידועה כיום בתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

• בקונצרט הסימפוני תעלה יצירתו של ברהמס: קונצ'רטו לכינור ברה מז'ור, אופ. 77. הנה הסיפור שמאחוריו; ארנסט דרוקר, שהיה חבר בקולטורבונד הוזמן לנגן באותו קונצ'רטו בקלן בקיץ 1933, עם התזמורת של Musikhochschule, אבל כמה שבועות לפני האירוע, הוא מצא כי שמו נמחק מתכניית הקונצרט שהוצגה בקונסרבטוריון. המורה שלו, מר בראם אלדרינג, איים להתפטר אם השם דרוקר לא יוחזר, לבסוף הושגה פשרה עם הפקיד הנאצי האחראי: דרוקר יכול לבצע את הפרק הראשון ביצירה בלבד.

בקונצרט עצמו שלוש השורות הראשונות של האולם היו מלאות בחולצות חומות של חיילי SA, הם לא מנעו את נגינתו...שאר הקונצ'רטו נוגן על ידי מוסיקאי לא יהודי.

אירוע זה קדם למעורבותו של דרוקר בארגון הקולטורבונד בפרנקפורט ולאחר מכן בברלין. עם אותה התזמורת (בניצוחו של ויליאם שטיינברג), ניגן דרוקר קונצ'רטי של ברהמס ובטהובן בשלמותם בשנת 1935 וב-1936.

כדי להנציח את האירוע ואת סיפורו של הקולטורבונד, תזמורת סימפונט רעננה הזמינה את בנו, מר יוג'ין דרוקר, כנר מרביעיית האמרסון, זוכת הגראמי, כדי לבצע את הקונצ'רטו במלואו.

מוזיקאים רבים אחרים ומלחינים הפכו מפורסמים בתחומם ותרמו מאוד לתרבות במקומות שאליהם היגרו מגרמניה. לדוגמא כמה מחברי "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית" (שמאוחר יותר הפכה לתזמורת הפילהרמונית הישראלית):

בסיה פולישוק, כינור ראשון. Jüdische Kulturbund, ברלין

• אריך טפליץ, חליל. Jüdische Kulturbund, פרנקפורט על המיין

• היינריך צימרמן, קלרינט ראשון, Jüdische Kulturbund, פרנקפורט על המיין

• הורסט סלומון, קרן ראשונה, Jüdische Kulturbund, ברלין

• היינריך שייפר, טרומבון ראשון, Jüdische Kulturbund, ברלין

• קורט זומרפלד, טימפני, Jüdische Kulturbund ברלין.

• קורט זומרפלד, טימפני, Jüdische Kulturbund ברלין.

The Jüdischer Kulturbund was a Cultural Federation of German Jews, established in 1933. After the exclusion of Jewish Germans from participating in almost all organizations and public events, the Kulturbund Deutscher Juden tried to provide some compensation.

From 1933-1941, the Jewish Kulturbund, consisting of thousands of members at its peak, performed in 42 theatres across Germany. When the Kulturbund closed, some members emigrated or went into hiding; most were sent to the camps. It is a great example of the power of music, resiliency of the human spirit, and will to survive.

From our initial research, we have come up with some eminent facts, here are a few:

·         In 1936, Mr. Hans Wilhelm Steinberg (William Steinberg) acted as conductor of the Kuturbund's orchestra.  Mr. Steinberg has later on  traveled to Moscow and eventually to Tel Aviv to conduct the newly founded Palestine Symphony Orchestra (established by the violinist Bronislaw Huberman), known today as the Israel Philharmonic Orchestra.

 

Our symphonic concert within this project consists of Brahms: Violin Concerto in D Major, Op. 77.  Here is the story behind it; Ernest Drucker who was a member of the Kulturbund was invited to play the same concerto in Cologne in the summer of 1933, with the orchestra of the Musikhochschule, but several weeks before the event, he found that his name was crossed off the program that had been posted on a bulletin board in the conservatory. His teacher, Mr. Bram Eldering, threatened to resign if Druckers' name was not reinstated, so a compromise was reached with the newly installed Nazi administrative director of the school: Drucker could perform the first movement, only. At the concert, though the first three rows of the auditorium were filled with S.A. Brownshirts, they did not interrupt him. The rest of the concerto was played by a non-jewish musician. This pre-dated his involvement with the Kulturbund in Frankfurt and later in Berlin. With that orchestra (under the baton of William Steinberg), he gave complete performances of the Brahms and Beethoven Concertos in 1935 and '36.

To commemorate the event and the story of the Kulturbund, We have invited his son Mr. Eugene Drucker, violinist from the Grammy winner - Emerson Quartette, to perform the entire concerto.

 

Many other musicians, players and composers have become famous in their field and have contributed tremendously to the newly founded culture in other places, where they had to rapidly immigrate to. For example few of Palestine Symphony Members (which has later become the IPO):

  • Basia Polischuk, first violins. Leader, Jüdische Kulturbund, Berlin
  • Erich Toeplitz, flute. Orchestra Jüdische Kulturbund, Frankfurt a. M.
  • Heinrich Zimmermann, clarinet. First Clarinet, Orchestra Jüdische Kulturbund, Frankfurt a. M.; Municipal Orchestra Wiesbaden
  • Horst Salomon, horn. First Horn, Orchestra Jüdische Kulturbund, Berlin
  • Heinrich Schiefer, trombone. First Trombone, Orchestra Jüdische Kulturbund, Berlin
  • Kurt Sommerfeld, timpani. Berlin Kulturbund Orchestra

 

To join us in this important gathering, we have Maestro Noam Sheriff – winner of the Israel Prize 2011, Mr. Hillel Zori – Artistic manager of the project, as well as other leading Israeli musicians and Guest artist – Mr. Eugene Drucker from USA as formerly mentioned.

 

 

 

 

כתבות בארץ ובעולם על הפרוייקט המיוחד של תזמורת סימפונט רעננה בנושא הקולטורבונד

להלן הלינקים לכתבות:

NY Post

http://nypost.com/2015/06/02/jewish-violinist-finishes-fathers-piece-that-nazis-broke-up/

The Week

http://theweek.com/speedreads/558284/violinist-finishes-jewish-fathers-brahms-concerto-performance-82-years-after-nazis-stopped

הארץ-גלריה

http://www.haaretz.co.il/gallery/music/classicalmusic/teiva/1.2645560

Ynet news

Jewish violinist finishes father's piece that Nazis broke up

AP

http://bigstory.ap.org/article/2a1ac217484646d2a2eb35f002c33b26/jewish-violinist-finishes-fathers-piece-nazis-broke

אתר הבמה

http://www.habama.co.il/Pages/Description.aspx?Subj=5&Area=1&ArticleId=24599