פרויקט חינוך מוסיקלי גני ילדים ובתי ספר- "פעמה" ו"מה נשמע?"

פעימות הלב ברחם האם , אולם הקונצרטים הראשון אליו נחשף כל ילד באשר הוא.

מרגע היוולדו נולד הילד לעולם של קולות ומקצבים שהם בעלי השפעה רבה על התפתחותו.

עובר בן 4 חודשים שומע, עובר בין 9-7 חודשים מבחין בין מוזיקה הרמונית ושאיננה כזו, ותינוק בין 6 חודשים מזהה יצירות.

בשנת 1993 פרץ לתודעה ברחבי העולם המונח "אפקט מוצרט" בעקבות מחקר שהוכיח כי האזנה למוזיקה מאת מוצרט הביאה להגברה בטווח המיידי של פעילות המח היוצרת "חשיבה קדימה", בדומה לשחמט ולמתמטיקה. מאז נערכו עשרות ניסוים ונכתבו מאמרים רבים כשהמסקנה זהה:

ישנן הוכחות מדעיות לקשר סיבתי בין מוזיקה לאינטליגנציה.

המוזיקה הגורמת לרגליים לרקוע, לאצבעות להקיש ולדופק להאיץ גם מעירה את המח ברבדיו העמוקים ביותר.

כל אלו ועוד הביאו את סימפונט רעננה ליזום תוכניות חינוכיות שמטרתן לחשוף את התלמידים באופן מעמיק וחוויתי למוזיקה הקלאסית. התוכנית שפועלת בשיתוף משרד החינוך, מבקשת להפגיש את הילדים עם המוזיקה בצורה מעמיקה. לשם כך, המורים בבתי הספר עוברים הכשרה, והם מכירים לילדים את היצירות שינוגנו בפניהם מאוחר יותר. "ההיכרות" תעשה בצורת: תנועה, נגינה, שירה ואלתור דרמה ומשחק. לאחר מכן מגיעים לבתי הספר הרכב קטן של נגנים שמנגנים לפניהם, מסבירים להם, מאפשרים להם לגעת בכלים ואף ללוות אותם בכלי הקשה. לסיום יאזינו הילדים לקונצרט עם תזמורת סימפונית מלאה באולם הקונצרטים. 

התוכנית פועלת מזה ארבע שנים, ומוסיפה להתרחב ליישובים נוספים. כיום לוקחים בה חלק תלמידים מגני הילדים עד לכיתות ה' (כולל). גילאי ד'-ה' ייחשפו לסוגות (ז'אנרים) שונות של שירה (אופרה, שאנסון,ליד ושיר ישראלי) והכרות ראשונית עם עולם האופרה. הקונצרט המסכם יהיה הפקה מקוצרת של האופרה "חליל הקסם" מאת מוצארט.

 רציונל התוכנית:
כדי ליצור לילדים מפגש מעמיק עם המוסיקה הקלאסית ולהשיג את היעדים שהצבנו לנו, הגדרנו את הנחות היסוד עליהן מתבסס הפרויקט:

 

א. חווית ההאזנה נובעת לרוב מהיכרות קודמת ועמוקה עם המוסיקה. לכן הכרחי להכין את הילדים ולהכיר להם את היצירות שינוגנו בקונצרט באופן פעיל באמצעות המיומנויות הבאות: תנועה, נגינה, שירה, אלתור והלחנה, דרמה ומשחק. לפיכך הפרויקט מקדיש כ-8 שיעורי הכנה לפני כל קונצרט.

 

ב. בקונצרט הקאמרי –  הילד צריך להרגיש קרבה למקור הצלילים. לפיכך על המסגרת להיות  אינטימית: 2 עד 3 כיתות בלבד משתתפות בקונצרט, כשהישיבה היא בקרבת הנגנים.

 

ג.משך הקונצרט בבית הספר 45 דק' ובאולם עד 50 דק', זמן המאפשר לילדים לשמור על ריכוז ועניין במהלך הקונצרט.

 

ד. הילדים שותפים פעילים כמבצעים במהלך הקונצרטים לפחות בקטע אחד: בשירה או בליווי בכלי הקשה או בניצוח.

 

ה.הפרויקט בנוי על תהליך חינוכי ברצף: ילדים המשתתפים בפרויקט מכיתה א' וב', ממשיכים כל שנה לכיתה הבאה, כך שהם ישתתפו בפרויקט עד שנתם האחרונה בבית הספר היסודי. במקביל, כל שנה מצטרפת קבוצת הגיל הצעירה ביותר העוברת את אותו התהליך.

הדפסשלח לחבר